Trohornet

«Den flotteste toppturen jeg har gått!» Superlativene er mange om denne turen. Den gir deg både en skikkelig topptur og en fin «bortovertur». På turen opp passer du Klekstinden.

Parkering/start

Lengde

8,8 km t/r

Terreng

Langs sti i skogs og fjellterreng. Noe steinur

Tidsanslag

4,5 timer

Turbeskrivelse

Den bratteste delen av turen er i starten, opp gresslia, mens resten av turen er mye slakere. Siste del er noe luftig og kan være utfordrende for noen, men gevinsten er stor når du står på toppen av Trohornet og ser ned på Bø og Bøsanden, og så lar blikket følge hele Lofotveggen der vest i havet. Du blir betatt!

Trohornet ligger på Engeløya. Ca. 5 km fra Ålstadkrysset, til venstre. Du parkerer ved busstoppen på Mølleskog. Turen starter ved skiltet. Hele turen er godt merket med T-er og stien er ryddet i grei bredde. Etter å ha passert en port like etter starten, tar du snart til høyre gjennom bjørkeskogen. Snart dukker gresslia opp, den tyngste delen av turen. Så er du oppe i mer glissen bjørkeskog, og stien flater ut. Akkurat der du forlater skogsbeltet, tar du til venstre og følger stien og vardene oppover bakkene. Følg stien videre til du går ned i en liten dal og så opp igjennom ei steinur. Etter noen hundre meter er du ved varden på toppen.

Turen er en av Salten Friluftsråds utvalgte 55 forførende friluftsmål i regionen.

Dette kan du finne på i nærheten

Slik kommer du deg til Trohornet

Til turen til Trohornet kommer du enklest med egen bil eller sykkel i kombinasjon med hurtigbåt til Bogøy. Hurtigbåt fra Bodø til Bogøy (Nordlandsekspressen), ca. 2 timers reisetid. Daglige avganger. Sykkel kan tas med på hurtigbåten gratis.

Buss fra Holkestad kryss på Bogøy til Mølleskog er også en mulighet. NB! Skolerute, bussen kjører kun når det er skole og ikke på sommeren, ca. 10 minutters reise med buss.

Flere turmål og aktiviteter i området