Straumstien

Straumstien setter ting i perspektiv. Her går du på rolige, lettgåtte stier, omkranset av Steigen og Hamarøy sine steile fjell, langs beskytta fjordområder og en av verdens sterkeste havstrømmer, Nesstraumen.

Parkering/start

Tidsanalsg

1.5 timer

Turbeskrivelse

Du går i nåtid i et område spekket med kulturminner fra bronsealder til i dag. Kanskje finner du en av de mange førkristne gravhaugene eller spor av den 5000 år gamle bosettingen? Vikingene var også aktive i området. Det er et yrende fugleliv og frodig blomsterprakt.

Start fra parkeringen nært veienden og følg stien fra informasjonsskiltet. Det kan være fristende å krysse leira ved fjære sjø, men merk at det er kvikkleire enkelte steder. Ved straumen er det en flott rasteplass med gapahuk i stein, ca. 1,3 km fra starten. Rundturen går videre rundt odden, med utsikt mot Skutvik. Skilt langs stien viser vei til vikinggraver. Forlat fjæra når du kommer forbi det første tunet, og følg gårdsveien til høyre etter en port. Du kommer da inn på veien tilbake til startpunktet ved småbåthavna.

Det er villsauer på beite i området, så lukk porter og husk båndtvang!

Dette kan du finne på i nærheten

Slik kommer du deg hit

Til turen på Ness kommer du enklest med egen bil eller sykkel i kombinasjon med hurtigbåt til Skutvik.
Hurtigbåt fra Bodø til Skutvik (Nordlandsekspressen), ca. 2,2 timers reisetid. Daglige avganger.
Sykkel kan tas med på hurtigbåten.

Buss fra Skutvik til Ness. Ca. 5 minutters reise med buss. Vil du overnatte kan du legge deg inn på Ness Camping.

Turen er en av Salten Friluftsråds utvalgte 55 forførende friluftsmål i regionen.

Flere turmål og aktiviteter i området