Første gang langs Fjordruta

Sommeren 2020 var vi, to søringer bosatt i nord, så heldige å få teste sykkelferie i Salten. Turen ble en del av vår norge-på-langs-tur i bil. Sykkelturen i Salten gikk imidlertid i områdene mellom Vågaholmen i Rødøy kommune og Sør-Arnøy i Gildeskål kommune, også kalt Fjordruta sør for Bodø.

Hege og Esten
13.01.202111:57 Julie Abelsen

I planleggingsfasen av turen bestemte vi oss for å ta turen på el-sykkel. Ingen av oss hadde prøvd el-sykkel før og vi hadde heller ikke veldig mye erfaring med å være på sykkelferie. Som ferskinger i el-sykkelverden visste vi ikke helt hva vi bega oss ut på og vi hadde mange spørsmål om hvordan disse doningene fungerte. Det var derfor fint å låne sykkel via Sport1 Bodø sentrum, som også ga oss en god gjennomgang av syklene og bruk av disse før vi begynte på turen.

Dag 1

Søndag ettermiddag startet vi turen i sol og sommervær i Bodø sentrum. Syklene var pakket med telt, mat, stormkjøkken og klær for fem dager med aktivitet. Etter å ha kjøpt oss hvert vårt Travel Pass Nordland, som gir fri bruk av hurtigbåt og de fleste ferjer i sju dager, gikk vi om bord på hurtigbåten i retning Sandnessjøen. Båtturen tok cirka tre timer og var en opplevelse i seg selv. På veien stoppet vi innom flere koselige steder, som Støtt, Grønøy og Bolga. Det var nydelig å kunne sitte på dekk i sommervarmen å se alle de idylliske øyene og vikene. Turen ga oss definitivt inspirasjon til flere turer i området, for eksempel i kajakk, seinere.

sykkel-ved-vagahalmenSykkelturen starter ved Vågaholmen // Foto: Privat

Vel framme på hurtigbåtens stopp på Vågaholmen kunne vi endelig starte turen på syklene i nydelig kveldssol.

Etter omtrent 12 kilometer på sykkelsetet i landlig og frodig landskap parkerte vi syklene ved siden av veien, og tok en topptur til Rismålstind (699 moh). Det første stykket av turen gikk stien mot Bjørntinden og Austerskaret, to av Salten friluftsråds 55 forførende turer. Austerskaret ga spektakulære bilder ned i Holandsfjorden og mot Svartisen.

Austerskaret-viewAusterskaret // Foto: privat

Selve Rismålstinden ga også utrolig fin utsikt i alle retninger – utover mot øyene ute i skjærgården og innover mot fjorden og Svartisen. Et perfekt sted å nyte den lyse sommerkvelden og midnattssola.

rismalstind-rodoyRismålstinden // Foto: privat

Vel nede på veien og tilbake ved syklene ble sykkelturen videre av det idylliske slaget med litt lav sommersol som aldri gikk helt ned, og ettersom klokka nærmet seg midnatt hadde også trafikken på veien avtatt. Da vi nærmet oss ferjekaia, fant vi et fint sted i nærheten av Ågvatnet, hvor vi laget litt middag på stormkjøkkenet og slo opp teltet vårt.

teltTeltplassen // Foto: privat

Ågvatnet vannet hadde litt varmere badetemperatur enn fjellbekken vi hadde prøvd tidligere på kvelden og det var godt å få vasket av seg sykkeldagen skikkelig før vi krøp ned i soveposen og tok kvelden.

kveldsbadKveldsbad i Ågvatnet // Foto: privat

Dag 2

Mandag morgen tok vi oss tid til en pannekakefrokost ved teltet før vi pakket sammen utstyret på syklene og fortsatte den korte turen på noen få kilometer ned til ferjekaia på Ågskardet. Denne ferja gikk ofte, så vi trengte ikke å stresse avgårde for å rekke en bestemt avgang for å få flyt i den videre planen for dagen.

pancakes-in-tentPannekakefrokost i teltet // Foto: privat

Ferjeturen var kort, og tok oss over til Forøya. Fra ilandstigning på brygga på Forøya og til neste destinasjon, Holandsvika var det en drøy mil på el-sykkelsetet. Vi syklet forbi Halsa og langs Holandsfjorden i et spektakulært landskap. Langs vegen gjorde vi et lite stopp på en rasteplass med utsiktspunkt, hvor vi fikk et glimt av Engabreen på andre siden av fjorden.

rsteplass-med-utsiktRasteplass with a view // Foto: privat

Framme i Holandsvika lå Isprins og ventet på oss. Dette er båten som frakter passasjerer over til Engabreen/Svartisen. Sammen med et knippe andre turister ble vi fraktet over den idylliske fjorden for en billettpris på 200 kroner per person, tur/retur. På den andre siden av fjorden var det godt skiltet både til Brestua og videre opp til Svartisen. Turen inn til Svartisen fra kaia er cirka fire km, og for de som vil være litt mer effektive finnes et tilbud om å leie sykler så de kan tråkke mot til breen. Vi valgte å gå, da vi forventet at de ble nok timer på sykkelsetet de kommende dagene.

isprins-over-holandsfjordenPå vei over Holandsfjorden mot Svartisen // Foto: privat

Framme på Brestua valgte vi å ta en matbit før vi gikk opp mot selve breen. Vi valgte å stort sett følge den tilrettelagte blåmerkede stien opp mot isen. Vil man ha mer utfordring i form av en lengre og brattere tur kan man gå til DNT-hytta Tåkeheimen eller topptur til Helgelandsbukken. På Tåkeheimen er det fint å legge inn en overnatting dersom man ønsker det, men som navnet tilsier er man heldig dersom man får finvær på toppen.

utsikt-mot-svartisenUtsikten nedenfor Brestua // Foto: privat

På vei opp langs stien som snirklet seg opp mot isen var det en rekke artige mønstre formet av årtusener med is og vann. Flere steder var det tydelig at isen hadde ligget bare for noen år siden.

Opp mot selve isen hadde vi en forsiktig tilnærming. Esten hadde lyst til å gå så nært isen at han kunne skaffe seg litt «rocks» til kveldens drink, men med medieoppslag om kalvende bre og ulykke noen dager i forveien holdt vi god avstand til isen. Vi fant et godt og varmt berg hvor vi kunne ligge å se opp mot noen grupper som var oppe på bretur med lokale guideselskaper. Etter en liten stund løsnet litt is fra den ytterste delen av breen, og bekreftet at det var lurt av oss å holde god avstand.

soler-seg-ved-svartisenSolings med bra utsikt // Foto: privat

På vei ned igjen fra isen fant vi flere nydelige fosser som kom ned fra isen. Badetøyet ble fort funnet fram og vi badet oss nedover bergene i fine jettegryter, kulper og bekker med smeltevann. Vannet var oppvarmet av fjellet denne sommerdagen, men kjølte likevel godt i varmen.

badekulper-pa-svartisenFjellformasjonene formet badekulper med friskt isvann // Foto: privat

På vei tilbake over fjorden sjekket vi værmeldingen, og denne kombinert med frykten for å gå på en «tom for strøm smell» valgte vi å sykle tilbake til Furøy Camping for å ta natta der og lade syklene. Ettersom vi bestilte samme dag, var campingen ganske full og vi måtte ta til takke med en av de minste og enkleste hyttene. Dette satt ingen demper for å nyte kvelden, vi var bare glade for å kunne starte morgendagen tørre, med tørt utstyr og oppladede sykler. Kvelden kom med gråere vær, så vi var veldig tilfredse med å krype ned i soveposen under tak og med en god porsjon mandagstaco i magen.

Dag 3

Tirsdagen meldte værmeldingen igjen regnbyger. Vi tok dette til etterretning og somlet litt ekstra før vi sjekket ut fra campingen. Etter to dager på tur hadde vi masse nydelige opplevelser i sekken og mye Instagram-vennlig materiale på kameraet, til tross for veldig få kilometer på sykkelen. Vi benyttet gråværsdagen til en lengre sykkeletappe.

Langs med veien i Bjerangsfjorden kom vi over en av Nordland Skulpturlandskaps kunstverk. Kunstverket passet utrolig godt med de tåkefulle fjellene vi hadde rundt oss og skapte en god ramme.

Skulpturlandskap-nordlandSkulpturlandskap Nordland // Foto: privat

I Engavågen tok vi en avstikker til Grønøy for å besøke «fyrstikkfurua». Etter årevis med solid vekst i vegetasjonen er det ikke så lett å se at dette er utsikten fra Nittedal Hjelpestikker sine esker, men med litt fantasi kunne vi vel gå med på det.

FyrstikkfuruaFyrstikkfurua // Foto: privat

Vi hadde en liten plan om å besøke helleristningene ute på Åmøya, men valgte å rekke ferga fra Vassdalsvik i stedet. Den tok oss videre til Ørnes, hvor dagens middag ble inntatt i sentrum etter 44 kilometer på sykkelsetet. Den lokale pizzeriaen var godt besøkt, og maten ga oss energi til å fortsette sykkelkvelden. Den opprinnelige planen var å sykle herfra og ut til Glomfjord for å gå Fykantrappa. Dagen i forveien fikk vi imidlertid melding om at trappa hadde blitt stengt etter en tilstandsbefaring, og vi valgte å sykle videre uten avstikker mot Glomfjord.

Vi syklet videre strake veien til Reipå, hvor natta ble tilbragt tørt og godt på campingen.

sykkel-turLangs veien // Foto: privat

Dag 4

Onsdag gikk turen, fortsatt i regntøy, videre nordover fra Reipå rundt fjellet Skjeggen med dagens første stopp på Ureddplassen, hvor vi så på minnesmerket over ubåten Uredd som gikk ned etter å ha kjørt på en mine på vei inn til land med Lingesoldater under andre verdenskrig. Vi syns begge det er artig med kombinasjonen natur og arkitektur, så vi satt ekstra pris på Uredd-doen, som blant annet har blitt omtalt som verdens fineste do.

UreddplassenUreddplassen // Foto: privat

Turen gikk videre i gråvær til FOGG Gildeskål sitt utsalg ved Grimstad i Gildeskål. Der møtte vi en av de lokale gründerne som står for disse kule klærne. Vi fikk hele historien rundt oppstarten og klesplaggene til FOGG, og fant oss selvfølgelig i hver vår kule lokalt designede strikkelue. De varmet godt i den kalde, nordnorske sommerenvinden.

Deretter syklet vi videre til Storvik, hvor vi tok en do- og butikkpause. Vi passet også på å fylle på med litt ekstra energi for å bli klare for høydemetrene over skaret senere. Her fant vi en sjarmerende og gammel bru som ledet ned til Storviksanden. Dessverre innbød ikke været til bading denne dagen heller. I planleggingsfasen fikk vi tips om at Finnesjuran kunne være en fin tur hvis vi hadde tid til en fjelltur i området. På grunn av gråvær valgte vi imidlertid å sykle videre.

brua-i-storvikaBrua i Storvika // Foto: privat

Rett etter Storvik kom vi til Storvikskartunellen, og ettersom vi ikke ville sykle i mørke og trafikkerte tuneller håpet vi på å kunne ta gamleveien over skaret. Denne var ikke så lett å se fra hovedveien, og Hege var mildt sagt skeptisk til el-sykkelens evne til å håndtere «terrenget». Det gikk imidlertid bra, selv om det var en god blanding av kjerrevei, sti og asfalt. Vel oppe på skaret ble premien to seigmenn og nydelig utsikt over Storvika. Ned på andre siden av skaret, mot Sørfjorden, trillet syklene lett, men her var det til vår overraskelse noen biler så vi måtte se opp for annen trafikk.

sykkelturFoto: privat

Vel over skaret valgte vi å ta en avstikker på Forstrandveien, gjennom en liten og lite trafikkert tunell til Rekvika, hvor vi parkerte syklene og gikk opp til Børsteinhola. Dette er ei stor hule, med mange spennende kriker og kroker å utforske. Børsteinhola-grotteBørsteinhola // Foto: privat

Den har sannsynligvis blitt formet gjennom ulik «slitasje», som is og smeltevann, under en tidligere istid, og steinartene har vært svake nok til å slites med erosjonen som har påvirket. Vi leste oss til at hulens gulv sannsynligvis har vært høyeste havnivå i området tidligere. Etter å ha utforsket litt, spiste vi lunsjen vår «under tak» i hula, men har i etterkant også blitt tipset om at dette er en kul plass å overnatte.

Børsteinhola-grotteturBørsteinhola // Foto: privat

Etter huleturen gikk sykkelturen tilbake mot Sørfjorden, og videre til Inndyr. På Inndyr hadde vi fått et stalltips fra en bekjent om å spise middag på Heimsjyen, noe vi selvfølgelig gjorde. På Heimsjyen satt vi såpass godt at vi glemte tida og plutselig fikk vi det litt travelt for å rekke ferga over til Sør-Arnøy. Vi hadde egentlig tenkt å stoppe å se på Gildeskål gamle kirkested, men hadde dessverre knapt med tid da vi måtte tråkke på for å rekke ferga videre – dermed ble kirkesightseeingen tatt i fart fra sykkelsetet.

sykkel-pa-sor-arnoyPå ferjekaia på Sør-Arnøy // Foto: privat

Vi fant fort ut at det er overraskende vanskelig å finne teltplass på Sørarnøy, da mye av øya er gjerdet inn og brukes som beiteområde der det ikke er bebyggelse. Etter å ha syklet både Sørarnøy på tvers og langs fant vi til slutt en fin plass med utsikt mot vest hvor vi kunne nyte midnattssola før leggetid, og steke pannekaker med sola i fjeset morgenen etter.

teltingHege nyter kveldssola i ny FOGG-lue // Foto:privat

Dag 5

Torsdag morgen, og turens siste dag, startet med en lat, lang morgen med pannekakefrokost i teltet. Heldigvis hadde vi klart å holde oss unna beiteområdene, og vi slapp besøk av ubudne beitedyr i teltet. Etter frokosten syklet vi en liten tur på både Nordarnøy og Sørarnøy for å finne en plass å spise lunsj før retur til Bodø.

utsikt-mot-sandhornet-fra-sor-arnoyUtsikt mot Sandhornet fra kaféen på Sør-Arnøy // Foto: privat

Arnøy brygge var dessverre stengt, og valget falt på Pellerie ved nærbutikken - ikke så langt unna hurtigbåtkaia. Vi hadde dermed god tid til å nyte kaffe og vaffel på den koselige kaféen før vi tok farvel med Sørarnøy og satte oss på hurtigbåten tilbake til Bodø. Vel tilbake i Bodø leverte to nyfrelste el-syklister inn syklene, noe som markerte at dette sykkeleventyret offisielt var over.

Vi var godt fornøyde både med syklene og ruta, men i ettertid skulle vi ønske at vi hadde satt av flere enn fem dager til turen og bestilt litt mer sol. Langs ruta er det mange fine avstikkere, og natur som tilbyr både til fotturer, kajakkpadling og båttur. På årets tur rakk vi imidlertid «bare» sykling, fottur og noen avstikkere til ulike severdigheter langs sykkelruta. Likevel er vi veldig godt fornøyd både med framkomstmiddel, reiserute og severdigheter i løpet av ruta. Totalt syklet vi cirka 150 kilometer i løpet av de fem dagene på sykkelsetene. Underveis brukte vi Norgeskartappen, Ut.no og telltur.no for å finne passende avstikkere fra ruta på sykkelsetet. Så dette er tips til deg som vil prøve turen etter oss!

God tur, og takk for denne gang!