Straumstien

Langs Straumstien går du på rolige, lettgåtte stier, omkranset av Steigen og Hamarøy sine steile fjell, langs beskytta fjordområder og en av verdens sterkeste havstrømmer.

Hamarøy
13.11.202011:36 Kristine Solli

Strendene langs stien veksler mellom kritthvit sand og svaberg i et område spekket med kulturminner fra bronsealder til i dag. Kanskje finner du en av de mange førkristne gravhaugene eller den 5000 år gamle bosettingen? Vikingene var også aktive i dette området.

Turbeskrivelse: Start fra parkeringen ved Ness nært veienden og følg stien fra informasjonsskiltet. Det kan være fristende å krysse leira ved fjære sjø, men merk at det er kvikkleire enkelte steder.
Ved straumen er det en flott rasteplass med gapahuk i stein, ca. 1,3 km fra starten. Rundturen går videre rundt odden, med utsikt mot Skutvik. Skilt langs stien viser vei til vikinggraver. Forlat fjæra når du kommer forbi det første tunet, og følg gårdsveien til høyre etter en port. Du kommer da inn på veien tilbake til startpunktet ved småbåthavna.

Det er villsauer på beite i området, så lukk porter og husk båndtvang!

Parkering/start: Parkering på Ness
Vanskelighetsgrad: Lett, merket sti
Stigning: 10 m
Høyeste punkt: 5 moh
Lengde: 4 km rundtur
Tidsanslag: 1,5 timer
Terreng: Langs vei, sti

Foto: Kjell Fredriksen

Til turen på Ness kommer du enklest med egen bil eller sykkel i kombinasjon med hurtigbåt til Skutvik. Hurtigbåt fra Bodø til Skutvik (Nordlandsekspressen 23-755),

Ca. 2,2 timers reisetid fra Bodø. Daglige avganger. Sykkel kan tas med på hurtigbåten. Buss 18-572 fra Skutvik til Ness. Ca. 5 minutters reise med buss.